Saturday, 23 May 2015

PENGENALAN "PCK/PPIK"



Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan ( PPIK/PCK ) boleh didefinisikan dari pelbagai aspek. Pedagogi itu sendiri mempunyai maksud dari perspektif Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), iaitu kajian tentang kaedah dan prinsip pengajaran. Sebaliknya, menurut Concise Encyclopedia Britannica, pedagogi merupakan suatu seni pengajaran yang melibatkan penggunaan kaedah dan teknik mengajar. Seterusnya, pengetahuan adalah sesuatu yang diketahui berkaitan dengan proses pembelajaran. Proses belajar ini dipengaruhi berbagai faktor dari dalam seperti motivasi dan faktor luar berupa sarana informasi yang tersedia serta keadaan sosial budaya.
      Menurut Tengku Zawawi (2009), pengetahuan pedagogi isi kandungan melibatkan analogi, contoh, penerangan dan demontrasi yang efektif, di samping mengambil kira latar belakang pelajar.  Sebaliknya, menurut Shulman (1987),pengetahuan pedagogi isi kandungan ialah :

“Satu jenis pengetahuan yang unik bagi seseorang guru dan ia berdasarkan kepada guru mengaitkan pengetahuan pedagogi (pengetahuan tentang cara mengajar) yang dimiliki kepada pengetahuan isi kandungan (apa yang perlu diajar). Integrasi kedua-dua jenis pengetahuan tersebut menghasilkan pengetahuan pedagogi isi kandungan.”

Pengintegrasian komponen-komponen PPIK yang seimbang menghasilkan PPIK guru yang mantap. Guru memerlukan PPIK yang mantap untuk menghasilkan P&P yang berkesan. Pengajaran guru yang berkesan dapat meningkatkan kefahaman pelajar sehingga berlakunya perubahan tingkah laku pada pelajar (Norasmah Othman & Shuki Osman, 2009). Antara komponen-komponen PPIK yang diperlukan oleh guru ialah Pengetahuan Isi Kandungan (PIK) subjek, Pengetahuan Pedagogi (PP) subjek, Pengetahuan Terhadap Pelajar (PTP), dan Kepercayaan Guru Terhadap Ciri-Ciri Subjek serta Pendekatan Pengajarannya (KCSPP) (Abdul Aziz Abd Kadir, 2008; Zaidah Yazid, 2005). Kesemua komponen-komponen ini berintegrasi semasa pengajaran untuk menghasilkan pengajaran yang mudah difahami oleh pelajar.

No comments:

Post a Comment